حدیث مبلِّغ

توکل بر خدا رمز پیروزی
امام محمد باقر (علیه‌السلام)

 قال علیه السلام لجابر الجُعفی، یا جابرَ: «مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ أَو تَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ أَو وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ»

 ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی درخواستی کرده و خداوند درخواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت ننموده است؟ یا اینکه چه کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و خداوند را نجات و رهایی نداده باشد؟

بحارالانوار

آخرین نظرات

  • با سلام خدمت تمامی زحمت کشان و اساتید مدرسه علمیه از سایت و مطالب ان بسیار استفاده می کنیم.

سایتهای مرتبط

آیت الله حق شناسی
اثر قرائت قرآن

اثر قرائت قرآن‏

مى ‏فرمايد: بعضى‏ها چون نمى ‏توانند متهجد باشند و بيدارى بكشند، ما از راه قرائت قرآن آنها را به سعادت آينده‏ شان متوجه مى‏كنيم.

«و قال صلّى‏ الله عليه وآله وسلّم ان القلوب تصدع‏ كما يصدع الحديد فقيل يا رسول الله و ما جلاؤها فقال تلاوة القرآن و ذكر الموت». «۱»

جهان معاصر، علم بدون اخلاق‏

اگر در كنار علم، اخلاق نباشد، همين وضعيتى مى‏شود كه امروز مشاهده مى‏كنيد. علم هست؛ ولى اخلاق نيست. در نتيجه، هر كسى كمال خودش را در اين مى‏داند كه بيشتر بُكُشد!

 

علم حقيقى‏

اما اينها كه علم نيستند، علم حقيقى آن چيزى است كه غايت خلقت بشر است. علم به اينكه دل‏هاى شما بواسطه‏ ى صحبت‏هاى متفرقه و غيرمرضى پروردگار در حجاب مى‏ رود، گرد و غبار مى ‏گيرد، چرك مى‏ شود، پرده مى‏ گيرد. و العياذ بالله بخاطر برخوردهاى نامشروع اين عوارض پيدا مى‏ شود. آن‏وقت، علاج همه‏ ى اينها قرائت قرآن است، قرائت قرآن با تفكر. يك صلوات بفرستيد.

__________________________________________________

 (۱)-«پيامبر (ص) فرمود: بدرستى كه قلبها زنگ مى‏زند همچنانكه آهن زنگ مى ‏زند. سوال شد يا رسول الله جلاى اين زنگ قلب چيست؟ حضرت فرمود: تلاوت قرآن و ياد مرگ». كنزل العمال/ ۲۴۴۱)

     _______________________________________

 

قرآن در قيامت به صورت جواني در كنار قارى قرآن‏

 «تعلموا القرآن فانه يأتى يوم القيامة صاحبه فى صورة شابٍ جميلٍ شاحِب اللون». «۱» يعنى قرآن در روز قيامت به همان صورتى كه قارى قرآن سحرها قرآن مى‏ خوانده و از خوابش مى‏ ذشته است، با چشم خسته، با رنگ پريده، با همان صورت در كنار قارى قرآن حاضر مى‏شود.

 

شيعيان چشم‏هايشان خسته است‏

اين است كه حضرت فرمود: «شيعتنا الشاحبون». «۲» يعنى بعضى از شيعيان ما روزه مى‏گيرند، بعضى‏ هايشان شب زنده‏ دارى مى‏كنند، و نوعاً چشم‏هايشان خسته است.

__________________________________________________

 (۱)- عن ابى عبدالله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: تعلموا القرآن فانه يأتى يوم القيامة صاحبه فى صورة شاب جميل شاحب اللون فيقول له القرآن: انا الذى كنت اسهرت ليلك و اظمأت هواجرك و أجففت ريقك و اسلت دمعتك أوول معك حيثما الت وكل تاجر من وراء تجارته و انا اليوم لك من وراء تجارة كل تاجر و سيأتيك كرامة من الله عزوجل فابشر فيوتى بتاج فيوضع على رأسه و يعطى الامان بيمينه والخلد فى الجنان بيساره و يكسى حلتين ثم يقال له: اقرأ وارقه فكلما قرء آية صعد درجة و يكسى ابواه حلتين ان كانا مومنين ثم يقال لهما: هذا لما علمتماه القرآن. الكافى ج ۲/ ۶۰۳

 (۲)- وسائل الشيعة ج ۱/ ۸۶

__________________________________________                     

بشارت‏هاى قرآن در قيامت به قارى قرآن‏

پس قرآن را ياد بگيريد كه در روز قيامت پيش صاحبش مى ‏آيد و مى‏گويد: هر جا بروى، من هم مى‏ آيم. «و كل تاجرٍ من وراء تجارته و انا لك اليوم من وراء تجارة كل تاجر». يعنى هر كسى به تجارت خود دل خوش كرده است؛ اما من (قرآن) يگانه تجارت تو هستم.

 «وسيأتيك». قرآن به صورت يك جوان زيباروى ظاهر مى‏شود و خطاب‏ مى‏ كند: صبر كن كه بزودى كرامت پروردگار نصيب تو خواهد شد.

 

 «فيعطى بتاجٍ فيوضع على رأسه». يك تاجى مى ‏آورند و روى سر اين قارى قرآن مى‏گذارند. يعنى اين شخص شاه اشخاصى است كه در عرصات ظهور به هم رسانيده ‏اند.

جوانهاى عزيز، خوب گوش بدهيد! در ابتداى جوانىِ من، كسى نبود كه اين حديث را براى من بخواند؛ ولى من به شما تذكر مى‏ دهم و يادآورى مى‏ كنم.

 

قرآن راه وسوسه را بر شيطان مى‏ بندد

اين هم يك مشوق براى شما تا بدانيد كه قرائت قرآن با خون و رگ و پى شما مى ‏آميزد.

درباره‏ ى شيطان گفته شده است كه «ان الشيطان ليجرى من ابن آدم مجرى‏

الدم». «۱» يعنى شيطان از راه دوران دم وارد خون مى‏ شود و قلب را وسوسه مى‏كند. اما اين جوانى كه قرائت قرآن كرده است وكتاب بارى تعالى با خونش ممزوج شده است، شيطان چگونه مى‏تواند او را وسوسه كند؟!

 

باز بخوان و بالا برو!

 «يعطى الامان بيمينه». به او گفته مى‏شود: تو در امانى. هيچ غصه نخور.

آتش جهنم حتى به ذهنت هم خطور نكند.

 «و الخلد والجنان بيساره». بهشت در سمت چپ توست، باباجان!

 «و يُكسى حُلَّتين». دو حله و لباس بهشتى به او مى ‏پوشانند.

 «ثم يقال اقرأ وارقه». به اوگفته مى‏ شود: همان قرآن‏هايى كه مى‏ خواندى، باز بخوان و بالا برو!

پروردگار خودش لايتناهى است. جوايزش هم لايتناهى است.

 

پاداش والدين قارى قرآن در قيامت‏

باز كج سليقگى كن و بگو: بچه‏ ام اگر به مسجد برود؛ درسش مى‏ ماند!

اى بيچاره! وقتى اين قسمت از روايت را گوش دادى، آن‏وقت مى‏زنى توى سرت! «و يكسى ابواه حُلتين» دو تا حُله و لباس بهشتى هم به پدر و مادر قارى قرآن مى ‏پوشانند. باز نگذار پسرت بيايد مسجد!

به پدر و مادر اين قارى قرآن مى‏گويند: اين جزاى آن قرآن‏هايى است‏ كه فرزند شما خوانده است.

__________________________________________________

 (۱)- عن النبى صلى الله عليه وآله قال: ان الشيطان ليجرى من ابن آدم مجرى الدم فضيقوا مجاريه بالجوع. مستدرك الوسائل ج ۱۶/ ۲۲۰ عن كتاب عوالى اللئالى‏

 _______________________________________________                  مواقف قيامت‏

 «قال رسول الله (ص): ايها الناس انكم فى دار هدنة و انتم على ظهر سفرٍ و السير بكم سريع بقَدرِ بُعدِ سفرك استعد». «۱»

براى قيامت پنجاه موقف بيان شده است. در اين مواقف از شما سؤال مى‏كنند. درباره ‏ى نمازت، درباره‏ ى معارف اسلامى، درباره‏ ى حجّ‏ات.

واجب الحجى كه داخل در نصارى شد!

خدا رحمت كند آقاى جاپلقى را كه گفت: كسى را نصيحت مى‏ كردم كه تو واجب الحج هستى و بايد به حج بروى! مبادا غفلت بكنى! آن شخص هم امروز و فردا مى‏ كرد، تا اينكه مريض شد و من در عالم رؤيا ديدم كه دو نفر وارد منزل او شدند و يكى از آن دو نفر گفت كه بايد يكى از اين دو راه را انتخاب بكنى! يا بايد داخل نصرانى‏ ها بشوى و يا داخل يهودى‏ ها! بعد آن شخص گفت: نصارى! نصارى! و جان داد.

از خواب بيدار شدم و گفتم كه فردا بروم و اين خواب را براى ايشان تعريف بكنم و به او بگويم كه اگر به حج نروى؛ در صف نصارى‏ خواهى بود. غافل از اين‏كه همان شب از دنيا رفته است! و صبح جنازه را از در خانه بيرون مى ‏آوردند.

__________________________________________________

 (۱)- كذا فى الكافى: ايها الناس انكم فى دار هدنة انتم على ظهر سفر السير بكم سريع و قد رايتم الليل والنهار والشمس والقمر يبليان كل جديد و يقربان كل بعيد و يأتيان بكل موعود فاعدوا الجهاز لبعد المجاز. الكافى ج ۲/ ۵۹۸ وكذا فى كنزالعمال: يا ايها الناس انكم فى دار هدنة انتم على ظهر سفر السير بكم سريع فاعدوا الجهاز لبعد المسافة. كنزالعمال ۴۴۱۶۴.

_________________________________________________              نفس به من حقه زد!

 «و قد رأيتم الليل و النهار و الشمس و القمر يبليان كل جديد». «۱» شما

پريروز، پانزده سال داشتى. حالا ببين، مرد شده ‏اى! شب و روز در پى هم مى ‏آيد. شمس و قمر شما را كهنه مى‏ كند.

 «و يقربان كل بعيد». شب و روز اجل شما را نزديك مى‏كند.

نفس، دائم به شما وعده و وعيد مى‏دهد كه: فردا توبه مى‏كنم! پس‏ فردا توبه مى‏كنم!

يك كسى كه نوشته‏ هاى محاسبه‏ اش را بعد از يك‏سال دوباره مطالعه مى‏ كرد، گفت: وقتى ديدم كه در اين يك‏سال حتى يك قدم نسبت به سال گذشته ترقى نكرده ‏ام و در همان كلاس سال گذشته هستم، بر سرم زدم! ديدم در مدت اين يك‏سال، نفس به من حقه زده است.

__________________________________________________

 (۱)- عن ابى عبدالله عن آبائه عليهم السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: ايها الناس انكم فى دار هدنة و انتم على ظهر سفر والسير بكم سريع و قد رأيتم الليل والنهار والشمس والقمر يبليان كل جديد و يقربان كل بعيد و يأتيان بكل موعود فاعدوا الجهاز لبعد المجاز قال: فقام المقداد بن الاسود فقال: يارسول الله و ما دارالهدنة؟ قال: دار بلاغ و انقطاع فاذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن فانه شافع مشفع و ماحل مصدق و من جعله امامه قاده الى الجنة و من جعله خلفه ساقه الى النار و هو الدليل يدل على خير سبيل و هو كتاب فيه تفصيل و بيان و تحصيل و هو الفصل ليس بالهزل و له ظهر و بطن فظاهره حكم و باطنه علم، ظاهره انيق و باطنه عميق له نجوم وعلى نجومه نجوم لاتحصى عجائبه و لاتبلى غرائبه فيه مصابيح الهدى و منار الحكمة و دليل على المعرفة لمن عرف الصفة فليجل جال بصره و ليبلغ الصفة نظره ينج من عطب ويتخلص من نشب فان التفكر حياة قلب البصير كما يمشى المستنير فى الظلمات بالنور فعليكم بحسن التخلص و قلة التربص. الكافى ج ۲/ ۵۹۸

_______________________________________________                   


وز هر چه غير اوست تو بايد جدا شوى!

مقداد بن اسود بلند شد و عرضه‏ داشت: «يا رسول الله ما دارالهدنة؟ فقال: دارُ بلاغٍ و انقطاعٍ». «۱» يعنى بايد زاد و توشه‏ ات را درست بكنى.

هميشه من اين شعر را مى‏ خوانم:

خواهى وصال دوست عمانى در آن بكوش‏

وز هر چه غير اوست تو بايد جدا شوى‏

خدا شاهد است كه اگر درست قدم برداريد، همه‏ ى آن علم‏هايى كه‏

انتظارش را مى‏ كشيد به شما خواهند داد. نترس، باباجان!

به قرآن پناه ببريد!

 «فاذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن». «۲» وقتى كه شب شما، افق شما تاريك شد، به قرآن پناه ببريد.

آى جوانها! من دست به دامن شما هستم! سحرها بلند شويد، تا اذان نگفته ‏اند، قرآن بخوانيد و ما را دعا كنيد. آره جانم!

 

اوصاف قرآن‏

 «فيه مصابيح الهدى». آيا چراغ‏هاى هدايت را نمى‏خواهى؟! آيا نمى‏خواهى- ان‏شاءالله- به آن غايت سير استكمالى ‏ات برسى؟! همه‏ ى اينها در قرآن است.

__________________________________________________

 (۱)- الكافى ج ۲/ ۵۹۸

 

 (۲)- الكافى ج ۲/ ۵۹۸

_________________________________________________               «منار الحكمة، دليلٌ على المعرفة». دليل معرفت در قرآن است. چراغ‏هاى هدايت در قرآن است.

از ديدن اين جوان‏هاى جوياى دين لذت مى‏ برم‏

خدا را قسم مى‏ دهم به اباعبدالله (ع) كه روز به روز بر توفيقات جوانان ما بيفزايد.

شخصى آمد اينجا و به من گفت كه از ديدن اين جوانها و استقبال اينها از دين لذت مى‏ برم. آيا غير از اين است كه اينها آمده‏ اند تا خدمت‏ امام‏ زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) عرضه بدارند كه آقاجان! ما قرآن را قائد و رهبر خودمان قرار داده ‏ايم. قرآنى كه «خيرُ سبيلٍ» است و در آن چراغ‏هاى هدايت است، منازل حكمت است. ما قرآن را در مقابل خودمان قرار داده ‏ايم. آيا غير از اين است؟! چرا انسان از ديدن اين جوانها با اين چهره‏ هاى منور كه از راههاى دور آمده‏ اند، لذت نبرد؟!

پروردگارا! تو را به عصمت زهرا (س) بر توفيقات اين جوان‏هاى ما بيفزا!

پروردگارا! همه ما را از آن راه‏هاى ضلالت و گمراهى به دور نگاه دار!

 منبع:زملك تا ملكوت دفتراول، ص: ۲۰۹

افزودن دیدگاه جدید