حدیث مبلِّغ

توکل بر خدا رمز پیروزی
امام محمد باقر (علیه‌السلام)

 قال علیه السلام لجابر الجُعفی، یا جابرَ: «مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ أَو تَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ أَو وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ»

 ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی درخواستی کرده و خداوند درخواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت ننموده است؟ یا اینکه چه کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و خداوند را نجات و رهایی نداده باشد؟

بحارالانوار

آخرین نظرات

  • با سلام خدمت تمامی زحمت کشان و اساتید مدرسه علمیه از سایت و مطالب ان بسیار استفاده می کنیم.

سایتهای مرتبط

مقاله ای از عبد الکریم پاک نیا

سخن گفتن در مورد ابعاد شخصیت و اندیشه هاى تابناك امام خمینى رحمه الله رهبر بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر و پدید آورنده مهم ترین حادثه قرن بیستم كارى بس دشوار است.
با اینكه تا به حال مقالات و كتاب هاى بسیارى در این زمینه نوشته شده است، در معرفى شخصیت كامل آن رادمرد جهان اسلام به پایان راه نرسیده ایم، بلكه هنوز براى شناخت كامل هویت آن شخصیت فرزانه راهى دراز در پیش داریم و باید اعتراف نمود كه:
من چه گویم یك رگم هشیار نیست وصف آن یارى كه او را یار نیست
 یك دهان خواهم به پهناى فلك تا بگویم وصف آن رشك ملك
 ور دهان یابم چنین و صد چنین تنگ آید در بیان آن امین
 حضرت امام خمینى رحمه الله به عنوان فقیهى ژرف نگر و حكیمى خردمند و سیاستمدارى دوراندیش و عارفى الهى، توانسته بود در پرتو مناجات هاى شبانه و توكل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهى و اقیانوس بى كران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دست یابى به افق اندیشه هاى این شخصیت عظیم براى اندیشمندان اگر غیر ممكن نباشد، آسان نخواهد بود.
امیر مؤمنان علیه السلام در مورد شخصیت چنین مردانى مى فرماید: «هجم بهم العلم على حقیقة البصیرة، و باشروا روح الیقین، واستلانوا مااستوعره المترفون. و انسوا بمااستوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلى. اولئك خلفاء الله فى ارضه و الدعاة الى دینه، آه آه، شوقا الى رؤیتهم؛ آنان با نور دانش به حقیقت ادراك و بصیرت رسیدند و جوهره یقین را با جان خود دریافته اند و آنچه را كه بر افراد رفاه طلب دشوار مى نمود راحت و آسان گرفته و با آنچه كه نا آگاهان از آن بیم داشتند مانوس شدند. با بدن هایى همنشین دنیا گشتند كه روح هاى آن ها به [قله هاى رفیع] عالم ملكوت پیوند خورده است. آنان جانشینان خدا در زمین او و دعوت كنندگان مردم به سوى دین اویند. آه! آه! چقدر مشتاق دیدارشان هستم!. (۱) »
در این مجموعه بر آنیم كه بخش هایى از مهم ترین ویژگى هاى شخصیتى امام راحل را از زبان و قلم دانشمندان و متفكران آزاد اندیش جهان بشنویم، زیرا:
خوشتر آن باشد كه سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
 به امید اینكه به این بهانه بتوانیم زمینه آگاهى بیشترى نسبت به ویژگى هاى شخصیتى آن نادره دوران را فراهم نمائیم. براى سهولت امر این نوشتار كوتاه را در دو بخش تقدیم مى كنیم. در بخش اول از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و در بخش دوم از سخنان صاحب نظران غیر مسلمان آگاه خواهیم شد.


بخش اول: امام خمینى رحمه الله از منظر اندیشمندان مسلمان
 سخن را با روایتى مشهور كه عده اى از بزرگان معاصر آن را با شخصیت حضرت امام خمینى رحمه الله تطبیق نموده اند آغاز مى كنیم: امام هفتم حضرت موسى بن جعفر علیه السلام فرمود: «رجل من اهل قم یدعو الناس الى الحق، یجتمع معه قوم كزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف و لایملون من الحرب و لایجبنون و على الله یتوكلون والعاقبة للمتقین؛ مردى از اهل قم [به پا مى خیزد و] مردم را به حق [و حمایت از آن] فرا مى خواند. گروهى به گرد او مى آیند كه مانند قطعه هاى آهن هستند، تندبادهاى [حوادث و مشكلات] آنان را متزلزل نمى كند و از جنگ خسته نمى شوند و [از چیزى] نمى ترسند و بر خداتوكل مى كنند. پیروزى نهایى از آن پرهیزگاران است. (۲) »


امام خمینى رحمه الله سازنده تاریخ معاصر
 دكتر مصطفى ایوب، دانشمند مسلمان آمریكایى و مسؤول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریكا در مورد رهبر كبیر انقلاب اسلامى ایران مى گوید:
«بنده معتقدم كه تاریخ، امام خمینى رحمه الله را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانى قرن بیستم معرفى خواهد كرد، زیرا او فردى بود كه هم نبوغ سیاسى و هم نبوغ دینى داشت. درست است كه ولایت فقیه به عنوان یك مفهوم اسلامى شیعى از غیبت صغرى همواره مورد بحث و بررسى بوده ولى امام خمینى رحمه الله به این مفهوم تفسیر دیگرى دادند كه امام معصوم علیه السلام از طریق علمایى كه فقیه اند نقشى در حكومت دارد و آن علماء نایبان امام علیه السلام هستند و چنانچه در شخصى خصوصیاتى كه امام عصر علیه السلام بیان كرده فراهم گردد، فقیه اول خواهد بود. بنده معتقدم كه از جمله مهم ترین تاثیرات نهضت امام خمینى رحمه الله این بوده كه حكومت در یك كشور بزرگ و با اهمیت اسلامى را از ماهیت لائیكى آن به ماهیت اسلامى و دینى مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهورى اسلامى الگویى براى جنبش هاى اسلامى جهان گردید.
من بر این باورم كه از لحاظ قدرت فكرى، امام تنها یك فرد یا پدیده فردى نبود بلكه یكى از سازندگان تاریخ بود. (۳) »


اثبات بطلان نظریه «دین افیون ملت ها»
استاد فهمى هویدى مصرى نویسنده مشهور روزنامه «الاهرام »، مجله «المجله » و روزنامه «الشرق الاوسط » مى گوید:
«باید گفت: كه به طور كلى ذهن انسان از بیان دستاوردهاى امام عاجز است ولى مى توان آن ها را در بندهاى ذیل خلاصه كرد:
۱- اعتبار بخشیدن دوباره به ملت ایران و متوقف نمودن دشمنى و بى حرمتى به شخصیت مذهبى آنان كه رژیم گذشته ایران درصدد بى ارزش كردن آن بود.
۲- ایشان گفته هایى چون «دین عنصرى است افیون ملل و عامل خمود و سستى » را رد كردند و ثابت نمودند كه اگر از دین به درستى استفاده شود عنصرى فعال و مؤثر در برانگیختن ملت هاست.
۳- امام خمینى رحمه الله پیروزى مستضعفین و پیشرفت مهم مواضع اسلامى را در جهان معاصر محقق ساختند.
۴- امام در مقابل قواى استكبار جهانى با قدرتى عظیم قد علم كردند و در مقابل ایشان سكوت نكردند.
۵- در چهارچوب افكار مذهبى به پیروزى بزرگى دست یافتند و آن، تشكیل حكومتى جدید پس از سال ها انتظار بود و این دستاورد از اهمیت خاصى برخوردار است. (۴) »


اهتمام ویژه به حفظ اسلامیت نظام
 دكتر ادریس كتانى نویسنده معروف مراكشى و از اعضاى مجمع كبار العلماء مغرب مى گوید:
«به عقیده من مهم ترین كارامام خمینى رحمه الله حفاظت از اسلامى ماندن انقلاب پس از پیروزى بود. براى توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتى از تاریخ معاصر را كه، خود شاهد آن بوده ام براى شما بازگو كنم.
من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزایر بودم. در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهاى اسلامى و با دست خالى استعمار ۱۳۰ ساله فرانسه بر ماورءالبحر را پایان دادند. اما بلافاصله بعد از پیروزى انقلاب، سوسیالیست ها مسلمانان را كنار زدند و حاكمیت خود را بر مردم تحمیل كردند. زیرا انقلاب مردم اسلامى الجزایر كادر رهبرى اسلامى نداشت. همان روزها، درست چند روز پس از پیروزى، «تیتو»، «ناصر» و «نهرو» به الجزایر آمدند تا رسما سوسیالیست بودن مبارزات مردم را اعلام كنند. ولى نكته مهم در انقلاب اسلامى ایران، اصرار امام خمینى رحمه الله بر اسلامى ماندن حكومت بود. رمز موفقیت امام هم در این بود كه با تكیه بر مردم مسلمان، گروه هاى مقاومت تشكیل داد و از نیروى انقلابى آنان كمك گرفت ونگذاشت صاحبان قدرت نظامى و سیاسى، حكومت را از دست مسلمانان بگیرند. تشكیل سپاه مردمى، دفاع از انقلاب وحضور مردم مسلمان در صحنه و استفاده از كادرهاى اسلامى و مقاومت امام در رهبرى اسلامى باعث شد تا غربى ها در تحلیل هاى خود دچار شكست شوند.
بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، یكى از افرادى كه براى بررسى و دیدار از انقلاب ایران به كشور شما سفر كرد، یك وكیل دادگسترى مغربى و دبیر كل حزب اتحاد سوسیالیستى مراكش بود كه در بازگشت نوشت: «انقلاب و رهبرى امام به نحوى است كه غربى ها حتما در مورد آن نمى توانند تئورى هاى درستى ارائه كنند. »
فرصت را غنیمت مى شمارم و اعلام مى كنم كه كتاب ها و نظریات زیادى از علماى اسلامى علیه امام خمینى رحمه الله دیده ام - چه در داخل و چه در خارج ایران - اما به عنوان یك عالم دینى اذعان مى كنم كه همه آن ها یا به خاطر جمود اندیشه است و جهل به مسائل سیاسى، یا دگم اندیشى در مسائل اسلامى عامل آن ها بوده است، كه به هر حال نظریات معتبرى ارائه نكرده اند. رضوان خداوند بر او باد. (۵) »


رهبر ۷۹ ساله و ارتباط عمیق با نسل جوان
 آقاى احمد هوبر از اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس مى گوید: «هنگامى كه من از سال ۷۹- ۱۹۷۸ (۵۷- ۱۳۵۶) به مطالعه درباره امام خمینى رحمه الله به خصوص از منابع ایرانى شروع نمودم، به طرز عجیبى شگفت زده شدم، چراكه امام خمینى رحمه الله اولین رهبر مذهبى در قرن ماست كه انقلابى را به وجود آورد كه همزمان سه وجهه مذهبى، سیاسى و فرهنگى را در خود جمع كرده بود. تمام انقلابیون قرن ما نظیر لنین، مائوتسه تونگ یا آدولف هیتلر و موسولینى! یك انقلاب سیاسى و اجتماعى را به وجود آوردند؛ اما چون آنان بویى از مذهب نبرده بودند، راه و روش هایشان امروزه كهنه شده و طرفدارهایشان به پایان خط رسیده اند، ولى امام خمینى رحمه الله اولین رهبر مذهبى است كه دین، سیاست و فرهنگ را یك جا به كار گرفته و به همین دلیل نیز ادامه خواهد یافت.
از جمله كارهاى اعجاب انگیز امام خمینى رحمه الله ارتباط عمیق با نسل جوان است. با اینكه او بخش اعظم زندگى اش را پشت سرگذاشته بود، اما نسل جوان را به میدان مبارزه مى كشانید، اصولا روحیه و شرایط سنى نسل جوان طورى است كه بیشتر از همسالان خود تاثیر مى پذیرد تا از پیر مردى كه در دوران انقلاب حدود ۵ برابر سن جوان هاى كشور از عمر خویش را سپرى كرده بود. این در حالى است كه رهبران سایر انقلاب ها، در هنگام انقلاب، جوان یا میان سال بوده اند. رمز این توفیق را من در شخصیت منحصر به فرد امام خمینى رحمه الله مى دانم كه او نه تنها از ارزش هاى بزرگ اخلاقى - انسانى و ایمان عمیق مذهبى برخوردار بود بلكه عالمى دانشمند و فقیهى آگاه از مسائل جارى بود و درزمینه هاى سیاست و دانش اجتماعى و اقتصادى اطلاعات وسیعى داشت، زیرا بدون این دانش ها، یك عالم مذهبى به دور از اطلاعات گسترده جهان امروز نمى تواند چنین قدرت نمایى كرده و هیولاى وحشتناكى را كه به نمایندگى از امریكا و سایر قدرت ها در ایران حكومت مى كرد به زیر بكشد.

نكته ظریف دیگرى را كه من در نهضت امام خمینى رحمه الله احساس كردم این است كه انقلاب اسلامى ایران مستقیما از بطن مردم جوشیده است، نه اینكه مثل انقلاب فرانسه از روشنفكرانى چون «ژان ژاك روسو»، «ولتر»، «دیدرو» و دیگران تغذیه شود. به واقع باید انقلاب اسلامى را انقلاب مردمى نامید. (۶) »


شكوهمندترین مرد جهان در یك اتاق ساده
 اسماعیل ولى اف، رئیس مدرسه عالى دفاع نخجوان مى گوید:
«این واقعیتى تردیدناپذیر است كه امام خمینى رحمه الله با آن شكوه و عظمتى كه داشتند در كمال سادگى زندگى كردند. من خودم در محل سكونت امام خمینى رحمه الله حضور یافتم واز نزدیك اتاقى را كه در آن زندگى مى كردند دیدم. قبل از آنكه به آن مكان وارد شوم، احساس مى كردم كه وارد فضایى بزرگ خواهم شد كه جلوى در آن ماشین هایى آخرین سیستم پارك شده است، گمان مى كردم كه ایشان هم در بنایى با شكوه زندگى مى كنند، زیرا القائات سوء دشمنان انقلاب اسلامى به ما اینگونه تفهیم كرده بود.
ولى وقتى در آن جا حضور یافتم همه تصوراتم تهى از آب درآمد، زیرا زندگى این انسان بزرگ با زندگى عادى ایرانى ها كاملا همانند و یكسان بود، بلكه باید بگویم كه ایشان زندگى خود را صرف اعتلاى مذهب و امت اسلامى كرده است. زندگى امام از زندگى من كه معلم هستم ساده تر بود. او همیشه زنده است و من در سایه اوست كه به ایران آمدم. وقتى پشت در اتاق ایشان قرار گرفتم، از پشت پنجره عكس او را بوسیدم و در دلم گفتم: اماما! تو هرگز از یادها فراموش نخواهى شد. تو همیشه زنده اى. (۷) »


تاثیر كلام
 دكتر غیاث الدین صدیقى، متفكر آزاد اندیش انگلیسى و عضو پارلمان مسلمانان انگستان مى گوید: «شخصیت امام رحمه الله تاثیر عمیقى بر دنیاى جدید و به خصوص بر امت اسلامى داشته است.
مدت ها بود كه ما رهبرى نداشتیم كه آنچه را مى گفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهم ترین خصوصیت امام خمینى رحمه الله بود، مردم احساس مى كردند كه هر آنچه ایشان انجام مى دادند، هیچ دلیلى جز براى عزت اسلام و كیان اسلامى نداشت. این مهم ترین دستاورد و این ویژگى شخصیت او بود. در جامعه اسلامى خیلى معمول شده است كه هرگاه چیزى مطابق معمول وخوب پیش نرود مردم مى گویند: «ما یك خمینى لازم داریم. »
او نوعى استاندارد اخلاقى و رهبرى در جامعه مسلمانان بنیان نهاده است و هركسى كه مى خواهد براى خود كسى بشود، باید خصوصیت امام خمینى رحمه الله را داشته باشد. (۸) »


دفاع از مقدسات مسلمانان
 مولانا نواب بلدین نقشبندى از دانشمندان برجسته اهل سنت مى گوید:
«امام خمینى رحمه الله جامعه ایرانى غرق در فرهنگ فاسد غرب را تبدیل به جامعه اى كاملا اسلامى كرده، آن بزرگ مرد تاریخ بشریت پس از سكوت طولانى جهان اسلام در برابر اهانت سلمان رشدى به مقدسات مسلمین، فتوایى صادر كرد كه ابرقدرت ها و همه دول ضد اسلامى جهان را شوكه نمود. (۹) »


نمونه اى از رهبرى صدر اسلام
 مولانا كوثر نیازى مى گوید:
«امام خمینى رحمه الله این مساله را ثابت كردند كه براى استقرار حكومت اسلامى لازم نیست تمامى عوامل كامل و مهیا باشد. تمام آنچه كه براى برپایى اسلامى «توحیدى » لازم است وجود «مجتهدى » متعهد است كه به توده هاى مسلمانان در مقابل «منافقین » و جهان «كفر» الهام بخش باشد. روش سیاسى و شخصى امام خمینى رحمه الله مثالى براى رهبریت اسلامى شده است. نه ثروت ونه قدرت، هیچ كدام نتوانستند وى را فریب دهند.
روش زندگى وى قابل مقایسه با رهبران صدر اسلام مى باشد. امام خمینى رحمه الله به عنوان معلم و مشعل دارى بزرگ درزمان معاصر و آینده مسلمین ظاهر گردیده اند. بدون اغراق مى توان گفت: وجود امام براى مسلمین بركت، و اعمال و گفتار ایشان چون منبع ابدى وحى براى مسلمین است. (۱۰) »


او یك آیت حقیقى از الله بود
 پروفسور «حامد الگار» استاد اسلام شناسى در دانشگاه كالیفرنیاى آمریكا مى گوید:
«یك مسلمان هرچه قدر بخواهد از یك شخصیت بزرگ معنوى تعریف و تمجید كند، به خاطر آنكه بزرگى و عظمت تنها از آن خداست و نمى توان شخصى غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به كارگیرى چنین لفظى گفته شود كه عظمت و بزرگى خداوند بنحو نادرى در آن فرد جلوه پیدا كرده و او را به آیتى از «الله » مبدل ساخته است. امام خمینى رحمه الله قطعا چنین آیتى بود. هركس كه سعادت حضور دركنار او را داشته باشد مى داند، زیارت وى حتى هنگامى كه او یك كلمه سخن نیز نمى گفته، عمیق ترین تاثیر را بر روى آدمى مى گذاشت. راز این تاثیر در همان ویژگى الهى نهفته است. »
به عقیده این استاد آمریكایى مسلمان، یكى دیگر از ویژگى هاى رهبر كبیر انقلاب اسلامى ایران آرامشى بود كه در امام وجود داشت. او در توضیح این سخن خود مى گوید: «آرامشى كه در امام وجود داشت، متعلق به فردى بود كه با شیوه اى زاهدانه خود را غرق در «اندیشه و عبادت الهى » كرده بود، اما در عین حال آنچنان به اقدامات سیاسى مهمى دست مى زد كه به لحاظ گستردگى و تاثیر، در هیچ فرد انقلابى وجود نداشت وبه خاطر چنین ویژگى وى بود كه در شخصیت او نوعى تكامل و همه جانبگى ایجاد كرده بود، به طورى كه از عابد گرفته تا عامى و از عارف گرفته تا قاضى، همه را تحت تاثیر قرار مى داد. در یك كلام، «زندگى او تجلى عمل صالح و ایثار بود و او در این دنیا چنان به سر مى برد كه گویى دائما مجذوب عز قدس الهى است و دقیقا به این دلیل بود كه میلیون ها مسلمان جهان از ممالك مختلف به او عشق ورزیده و به راهش ایمان آوردند. (۱۱) »


بخش دوم: امام خمینى رحمه الله از منظر دانشمندان غیر مسلمان
 سمبل مبارزه علیه ارزش هاى مادى غرب
 دكتر «دیمترى كیت سیكس » از متفكران مسیحى ارتدكس و استاد تاریخ روابط بین الملل كشور یونان مى گوید: «براى ما مسیحیان ارتدكس یونان كه تفوق جویى شیطانى ارزش هاى غربى را رد مى كنیم، امام خمینى رحمه الله نمونه اى بود از یك مبارز جهانى، جهت استقرار حق به جاى ارزش هاى مادى. اگر چه تبلیغات جهانى غرب سعى مى كرد از ایشان یك تصویر فناتیك (۱۲) ترسیم نماید، ولى ما مى دانیم كه وجود او مملو از مهر و محبت نسبت به تمام ملل روى زمین - كه در مسیر خدا حركت مى كردند و برترى ارزش هاى مادیگرى را رد مى كردند - بود. (۱۳) »


شخصیت شگفت انگیز و بى نظیر تاریخ معاصر
«رابین وود زورث »، نویسنده و محقق مسیحى از كشور آمریكا مى گوید:
«درباره آیت الله خمینى رهبر جمهورى اسلامى، صحبت ها و حب و بغض هاى فراوانى مطرح شده است. در فرصتى كه براى دیدار او پیش آمد، فكر كردم در چنین موقعیت مهمى، تلاش لازم را به كار برم و نتیجه را هرچه شد قبول نمایم.
از نظر دنیاى غرب، امام خمینى رحمه الله مظهر سرسختى، غرور و انعطاف ناپذیرى بود، حتى آن عده از غربى هایى كه من آن ها را ملاقات كرده بودم و آن ها نیز قبلا امام را دیده بودند، ضمن آن كه جذابیت رهبرى ایشان را انكار نمى كردند ولى رفتار او را فاقد گرمى و خنده توصیف مى كردند.
حالا من فرصتى یافتم، تا خودم قضاوت كنم. فرصت براى دیدن كسى كه برجستگى و شامخیت شخصیت او ایران را در برگرفته بود، آن كه سیاستش باعث تحولات عمیق در ایران و برانگیختن خشم فراوان غرب شده بود.
من در جلو هال (حسینیه جماران) قرار گرفتم، به محض حضور امام روى بالكن حسینیه، جمعیت حاضر یكپارچه از جاى خود برخاستند و فریاد زدند خمینى، خمینى، خمینى. اولین بارى بود كه چنین رفتار عمیقا هیجان انگیز، شادمانه، مبارزانه و احترام آمیز را نسبت به یك انسان مشاهده مى كردم. هنگامى كه در باز شد و او وارد شد، توفانى از انرژى برخاست. عباى قهوه اى، عمامه مشكى و محاسن سفیدش همه مولكول هاى ساختمان را به حركت درآورد. توجه حضار آن چنان متمركز و میخكوب شد كه هر چیز دیگر غیر از او ناپدید شد.
خمینى به مثابه هاله یك نور در حال حركت به عمق وجدان و آگاهى همه كسانى كه در حسینیه جماران حاضر بودند، نفوذ كرده بود. او تمام تصاویر تخیلى را كه هركس قبل از ملاقات با او در ذهن خود ساخته بود، منهدم مى كرد. حضورش چنان پرقدرت بود كه من خود را در محاصره هیجاناتم و در فاصله بسیار دور از ایده ها و تجارب شخصى قبلى ام احساس مى كردم.
من قبلا انتظار داشتم پیرامون حركات سیما و انگیزه هاى او و شگفتى هاى طبیعت واقعى او به تحقیق بپردازم، ولى قدرت خمینى، توفیقات او و قدرت مطلق كنترل و احاطه نفسانى او، همه قالب هاى ارزیابى ذهنى مرا نابود ساخت و من خود را در حال گرفتن احساس و انرژى كه توسط اشعه حضور او در حال تبلور بود یافتم.
خمینى یك توفان بود، با این همه درنهاد این توفان یك سكون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسیار شدید و آمرانه بود و در عین حال بسیار آرام بخش. او پاسخگو، باز و پرتاثیر بود. در درون او یك حقیقت ساكن و غیر قابل حركت وجود داشت، ولى همین بى حركتى باعث حركت كلى یك كشور شد.
او یك انسان معمولى نبود، در واقع تمام كسانى را كه قبلا ملاقات كرده بودم از عرفا و زهاد تا راهب هاى بودایى، حكماى هندى و دیگران، هیچ كدام داراى چنین حضور برق آسا و انرژى بخشى نبودند.
براى آن ها كه توانستند ببینند و احساس كنند، هیچ گونه ابهامى خمینى یك توفان بود، با این همه در نهاد این توفان یك سكون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسیار شدید و آمرانه بود و در عین حال بسیار آرام بخش. او پاسخگو، باز و پرتاثیر بود.
درباره كمالات والاى خمینى باقى نماند. این عظمت و كمال در همه جا منعكس بود. در تنفسش، در حركت اندام و دستانش، در آتش شخصیتش و در آرامش آگاهى و وجدانش؛ همه چشم ها به سوى خمینى بود، در آنجا اثرى از خودخواهى و خودپسندى نبود.
همه حواس اوبه شكل سرسختانه و در عین حال برنامه ریزى شده اى به همان نقطه اى معطوف بود كه به نحو زیبا و عارفانه اى جو آن جمع را جلب كرده بود. على رغم آن اراده شدید و اخلاق پرصلابت و سازش ناپذیر، روحیه كاملا مثبت و هموار او در حركت دستانش و صداى صاف كردن حنجره اش و افكار متمركزش متجلى شده بود.
در حالى كه صدها مسلمان عاشق میهن در مجلس، عظمت او را فریاد مى زدند و با تحسین و ستایش مطلق از او به وفادارى عاشقانه اش سوگند یاد مى كردند، او در درون خود بود و همچنان آرام و بى حركت باقى مانده بود. چنین صحنه هایى خارج از مرز تصور و حدودى بود كه من به آن ها خو گرفته بودم.
خواننده ممكن است این توصیفات را مبالغه آمیز بداند. چنین كسى باید بداند كه علیرغم همه شنیده هاى قبلى ام و علیرغم مطالب متضادى كه قبلا دریافت كرده بودم، اولین و واقعى ترین تاثیر شخصیتى [امام] خمینى هیچ ارتباطى با مقولات مطرح شده علیه او نداشت. براى آنكه بتوانید واقعه فهم فوریه را كه در شمال تهران (ملاقات در حسینیه جماران) اتفاق افتاد، تصور كنید به مثال هاى زیر توجه كنید:
براى یك لحظه فشار نوزاد براى رهایى از رحم مادر و ورود به دنیاى جدید را تصور كنید و یا لحضه اى كه فرد به مردن آگاهى پیدا مى كند. ریشه این حقایق خارج از چارچوب تجارب شخصى بود و براى من قبلا قابل تصور نبود، زیرا هرگز تجربه نكرده بودم. حقیقت این است كه وقایع خود آفریننده تجارب اند. موضوعیت این تجربه به نظر مى رسید اساس و ریشه آگاهى مرا هدف قرار داده است. من مدل این تجربه را به نحوى بالا بردم كه تمام احساسات و افكارم را به سوى آگاهى خود هدایت كرد. آرى، امام خمینى رحمه الله آن انسان قوى، قدرتمند و شكست ناپذیر بود؛ و شخصیت او مهم ترین ویژگى اوست و مهم ترین ویژگى حركت او شناساندن چنین شخصیتى بود. (۱۴) »


احیاگر روحیه اعتماد به نفس در مردم
 پروفسور «ام - اس - اگوانى »، متخصص امور ایران و رئیس دانشگاه جواهر لعل نهرو مى گوید:
«آیت الله خمینى تنها كسى بود كه از سال ۱۳۴۲ تا رحلتش سازش نكرد. هیچ فرد دیگرى در قرن حاضر قادر به ایجاد تغییراتى بنیادى در جامعه ایران همچون معظم له نبوده است. »
وى در مقایسه دوران انقلاب با زمان شاه اظهار مى دارد: «رژیم شاه از مردم و حمایتشان دور بود، اما آیت الله خمینى با جلب حمایت توده مردم پیروز شد و بعد از سالیان طولانى، آموزش هاى اسلامى را عملا وارد زندگى مردم كرد. و مهم ترین دستاورد ایشان احیاء احترام و اعتماد به نفس در مردم بود. او تنها رهبرى است كه توانست جنبش را بر اساس ایدئولوژى و مذهب بنیانگذارى كند كه هیچ یك از رهبران انقلاب هاى جهان نتوانستند به آن دست یابند. (۱۵) »


الهام بخش مسیحیان آزاده
 دكتر جرج موستاكیس روحانى و نویسنده مسیحى از یونان مى گوید:
«من یك مسیحى هستم ولى به امام خمینى رحمه الله علاقه بسیار زیادى دارم. امام خمینى رحمه الله اصلاح كننده بزرگ امت اسلامى بوده است. من و سایر مسیحیان آزاده وظیفه خود مى دانیم كه از ایشان پیروى كنیم. »
 «زندگى مذهبى و سیاسى امام خمینى رحمه الله و مبارزات ایشان برعلیه استعمار به روشنى در روند تاریخ ثبت است. » این كشیش یونانى و استاد فلسفه و جامعه شناسى كه وصیت نامه امام را به زبان یونانى ترجمه كرده است در ادامه مى گوید:
«من یك مسیحى هستم ولى به امام خمینى رحمه الله علاقه بسیار زیادى دارم. امام خمینى رحمه الله اصلاح كننده بزرگ امت اسلامى بوده است. من و سایر مسیحیان آزاده وظیفه خود مى دانیم كه از ایشان پیروى كنیم. »

آقاى مستاكیس سپس احساس خود را راجع به «حسینیه جماران » چنین بیان مى كند: «اینجا زیباترین مسجدى است كه در عمرم دیده ام، زیبایى و تقدس آن به خاطر مادیات نیست. به خاطر این نیست كه از طلا و یا نقره و یا بلور ساخته شده باشد، بلكه به خاطر روح بزرگ امام خمینى رحمه الله است. » آقاى جرج موستاكیس گفتار خویش را با دعاى ویژه مردم یونان به پایان مى برد: «پروردگارا! اى خداوند قادر مطلق! روح محبوب امام عزیز، خمینى بزرگ را قرین آرامش ابدى خویش گردان و او را تحت عزت و جلال ملكوت و هم جوار ارواح طیبه ابراهیم، اسحق و یعقوب و تمامى انبیاء دیگر قرار ده. آمین. (۱۶) »


عشق عمیق یك ملت
«دكتر فوسبرى » كشیش و رئیس دانشگاه هاى كاتولیك آمریكاى لاتین مى گوید: «امام خمینى با استفاده از ریشه هاى فرهنگى اسلامى موجب حركت تاریخى ملت خویش گشت. وى توانست با یك انقلاب مذهبى سیاسى، حركت عظیمى در كشورهاى اسلامى به وجود آورد. او راهى را به روى ما گشود كه مهم ترین پیام آن امكان بازیابى ماهیت معنوى و قدرت الهى و ایمان به خدا بوده است. امام با بازگشایى این راه، وجدان معنوى غرب را شدیدا به لرزه در آورد هرچند رسانه هاى گروهى غرب سعى در پوشاندن و مخفى ساختن آن داشته باشند. »
دكتر فوسبرى، مراسم عزادارى ملت ایران را نمونه هایى از عشق عمیق یك ملت نسبت به معشوق خود دانسته و اشك ده ها میلیون ایرانى را در سوگ رهبر از دست رفته شان، عزاى یك ملت در فقدان امام خود خوانده و اضافه مى كند: «عكس العمل میلیونى مسلمانان در غم از دست دادن تنها یك سیاستمدار نبود، بلكه درد جدایى كسى بود كه ماهیت فرهنگى یك ملت را به وى بازگرداند و راه آزادگى را به جهانیان آموخت. (۱۷) »


اثبات پیروزى تفكر دینى در قرن بیستم
 پروفسور پروولسى ایتالیایى، استاد ایران شناسى در دانشگاه رم مى گوید:
«مهم ترین عملكرد آیت الله خمینى امكان پذیر نمودن یك انقلاب اسلامى بود، آن هم در كشورى كه تمدن و فرهنگى قوى را در سابقه خود دارد.
این كار باعث شد تا مردم ایران فرهنگ واقعى و قدیمى خود را كه همان فرهنگ اسلامى بوده بشناسند و خود را متكى بر آن فرهنگ به جامعه جهانى بشناسانند.
این در حالى بودكه تا قبل از انقلاب اسلامى، تنها آوایى كه از ایران بلند بود و معیار شناخت جهانیان از كشور ایران اعلام مى شد، صداى غربزدگى بود. بنابراین آیت الله خمینى رحمه الله آغاز كننده انقلابى بود كه بالاخره فرهنگ اسلامى راستین ملت ایران را آشكار ساخت. (۱۸) »


پی نوشت :

۱) نهج البلاغه، حكمت ۱۴۷.
۲) بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۲۱۶.
۳)شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها، ص ۱۴.
۴)همان، ص ۶۲.
۵) همان، ص ۴۷.
۶)فصلنامه حضور، ش ۲۷، ص ۶۶ به بعد، با تلخیص.
۷)امام خمینى رحمه الله در حدیث دیگران، ص ۴.
۸) امام خمینى رحمه الله درحدیث دیگران، ص ۹۲.
۹) خورشید بى غروب، ص ۷۴ به نقل از بولتن خبرگزارى، ۲۲/۳/۱۳۶۸.
۱۰)خورشید بى غروب، ص ۷۶.
۱۱)روزنامه كیهان، ۱۸/۴/۱۳۶۸.
۱۲)فناتیك یعنى: متعصب در دین یا مذهب، طرفدار شدید یك فرقه یا یك حزب. (فرهنگ معین) .
۱۳)شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها و متفكران جهان، ص ۵۸.
۱۴)همان، ص ۴۹.
۱۵)خورشید بى غروب، محمد سپهرى، ص ۸۶.
۱۶)جمهورى اسلامى، ۲۴/۱۱/۱۳۶۸.
۱۷)خورشید بى غروب، ص ۹۲.
۱۸)شخصیت امام رحمه الله از دیدگاه رسانه ها و متفكران جهان، ص ۲۶.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره۲۹.

افزودن دیدگاه جدید