حدیث مبلِّغ

توکل بر خدا رمز پیروزی
امام محمد باقر (علیه‌السلام)

 قال علیه السلام لجابر الجُعفی، یا جابرَ: «مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ أَو تَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ أَو وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ»

 ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی درخواستی کرده و خداوند درخواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت ننموده است؟ یا اینکه چه کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و خداوند را نجات و رهایی نداده باشد؟

بحارالانوار

آخرین نظرات

  • با سلام خدمت تمامی زحمت کشان و اساتید مدرسه علمیه از سایت و مطالب ان بسیار استفاده می کنیم.

سایتهای مرتبط

مقاله ای از عبد الکریم پاک نیا

سخن گفتن در مورد ابعاد شخصیت و اندیشه هاى تابناك امام خمینى رحمه الله رهبر بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر و پدید آورنده مهم ترین حادثه قرن بیستم كارى بس دشوار است.
با اینكه تا به حال مقالات و كتاب هاى بسیارى در این زمینه نوشته شده است، در معرفى شخصیت كامل آن رادمرد جهان اسلام به پایان راه نرسیده ایم، بلكه هنوز براى شناخت كامل هویت آن شخصیت فرزانه راهى دراز در پیش داریم و باید اعتراف نمود كه:
من چه گویم یك رگم هشیار نیست وصف آن یارى كه او را یار نیست
 یك دهان خواهم به پهناى فلك تا بگویم وصف آن رشك ملك
 ور دهان یابم چنین و صد چنین تنگ آید در بیان آن امین
 حضرت امام خمینى رحمه الله به عنوان فقیهى ژرف نگر و حكیمى خردمند و سیاستمدارى دوراندیش و عارفى الهى، توانسته بود در پرتو مناجات هاى شبانه و توكل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهى و اقیانوس بى كران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دست یابى به افق اندیشه هاى این شخصیت عظیم براى اندیشمندان اگر غیر ممكن نباشد، آسان نخواهد بود.
امیر مؤمنان علیه السلام در مورد شخصیت چنین مردانى مى فرماید: «هجم بهم العلم على حقیقة البصیرة، و باشروا روح الیقین، واستلانوا مااستوعره المترفون. و انسوا بمااستوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلى. اولئك خلفاء الله فى ارضه و الدعاة الى دینه، آه آه، شوقا الى رؤیتهم؛ آنان با نور دانش به حقیقت ادراك و بصیرت رسیدند و جوهره یقین را با جان خود دریافته اند و آنچه را كه بر افراد رفاه طلب دشوار مى نمود راحت و آسان گرفته و با آنچه كه نا آگاهان از آن بیم داشتند مانوس شدند. با بدن هایى همنشین دنیا گشتند كه روح هاى آن ها به [قله هاى رفیع] عالم ملكوت پیوند خورده است. آنان جانشینان خدا در زمین او و دعوت كنندگان مردم به سوى دین اویند. آه! آه! چقدر مشتاق دیدارشان هستم!. (۱) »
در این مجموعه بر آنیم كه بخش هایى از مهم ترین ویژگى هاى شخصیتى امام راحل را از زبان و قلم دانشمندان و متفكران آزاد اندیش جهان بشنویم، زیرا:
خوشتر آن باشد كه سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
 به امید اینكه به این بهانه بتوانیم زمینه آگاهى بیشترى نسبت به ویژگى هاى شخصیتى آن نادره دوران را فراهم نمائیم. براى سهولت امر این نوشتار كوتاه را در دو بخش تقدیم مى كنیم. در بخش اول از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و در بخش دوم از سخنان صاحب نظران غیر مسلمان آگاه خواهیم شد.


بخش اول: امام خمینى رحمه الله از منظر اندیشمندان مسلمان
 سخن را با روایتى مشهور كه عده اى از بزرگان معاصر آن را با شخصیت حضرت امام خمینى رحمه الله تطبیق نموده اند آغاز مى كنیم: امام هفتم حضرت موسى بن جعفر علیه السلام فرمود: «رجل من اهل قم یدعو الناس الى الحق، یجتمع معه قوم كزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف و لایملون من الحرب و لایجبنون و على الله یتوكلون والعاقبة للمتقین؛ مردى از اهل قم [به پا مى خیزد و] مردم را به حق [و حمایت از آن] فرا مى خواند. گروهى به گرد او مى آیند كه مانند قطعه هاى آهن هستند، تندبادهاى [حوادث و مشكلات] آنان را متزلزل نمى كند و از جنگ خسته نمى شوند و [از چیزى] نمى ترسند و بر خداتوكل مى كنند. پیروزى نهایى از آن پرهیزگاران است. (۲) »


امام خمینى رحمه الله سازنده تاریخ معاصر
 دكتر مصطفى ایوب، دانشمند مسلمان آمریكایى و مسؤول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریكا در مورد رهبر كبیر انقلاب اسلامى ایران مى گوید:
«بنده معتقدم كه تاریخ، امام خمینى رحمه الله را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانى قرن بیستم معرفى خواهد كرد، زیرا او فردى بود كه هم نبوغ سیاسى و هم نبوغ دینى داشت. درست است كه ولایت فقیه به عنوان یك مفهوم اسلامى شیعى از غیبت صغرى همواره مورد بحث و بررسى بوده ولى امام خمینى رحمه الله به این مفهوم تفسیر دیگرى دادند كه امام معصوم علیه السلام از طریق علمایى كه فقیه اند نقشى در حكومت دارد و آن علماء نایبان امام علیه السلام هستند و چنانچه در شخصى خصوصیاتى كه امام عصر علیه السلام بیان كرده فراهم گردد، فقیه اول خواهد بود. بنده معتقدم كه از جمله مهم ترین تاثیرات نهضت امام خمینى رحمه الله این بوده كه حكومت در یك كشور بزرگ و با اهمیت اسلامى را از ماهیت لائیكى آن به ماهیت اسلامى و دینى مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهورى اسلامى الگویى براى جنبش هاى اسلامى جهان گردید.
من بر این باورم كه از لحاظ قدرت فكرى، امام تنها یك فرد یا پدیده فردى نبود بلكه یكى از سازندگان تاریخ بود. (۳) »


اثبات بطلان نظریه «دین افیون ملت ها»
استاد فهمى هویدى مصرى نویسنده مشهور روزنامه «الاهرام »، مجله «المجله » و روزنامه «الشرق الاوسط » مى گوید:
«باید گفت: كه به طور كلى ذهن انسان از بیان دستاوردهاى امام عاجز است ولى مى توان آن ها را در بندهاى ذیل خلاصه كرد:
۱- اعتبار بخشیدن دوباره به ملت ایران و متوقف نمودن دشمنى و بى حرمتى به شخصیت مذهبى آنان كه رژیم گذشته ایران درصدد بى ارزش كردن آن بود.
۲- ایشان گفته هایى چون «دین عنصرى است افیون ملل و عامل خمود و سستى » را رد كردند و ثابت نمودند كه اگر از دین به درستى استفاده شود عنصرى فعال و مؤثر در برانگیختن ملت هاست.
۳- امام خمینى رحمه الله پیروزى مستضعفین و پیشرفت مهم مواضع اسلامى را در جهان معاصر محقق ساختند.
۴- امام در مقابل قواى استكبار جهانى با قدرتى عظیم قد علم كردند و در مقابل ایشان سكوت نكردند.
۵- در چهارچوب افكار مذهبى به پیروزى بزرگى دست یافتند و آن، تشكیل حكومتى جدید پس از سال ها انتظار بود و این دستاورد از اهمیت خاصى برخوردار است. (۴) »


اهتمام ویژه به حفظ اسلامیت نظام
 دكتر ادریس كتانى نویسنده معروف مراكشى و از اعضاى مجمع كبار العلماء مغرب مى گوید:
«به عقیده من مهم ترین كارامام خمینى رحمه الله حفاظت از اسلامى ماندن انقلاب پس از پیروزى بود. براى توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتى از تاریخ معاصر را كه، خود شاهد آن بوده ام براى شما بازگو كنم.
من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزایر بودم. در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهاى اسلامى و با دست خالى استعمار ۱۳۰ ساله فرانسه بر ماورءالبحر را پایان دادند. اما بلافاصله بعد از پیروزى انقلاب، سوسیالیست ها مسلمانان را كنار زدند و حاكمیت خود را بر مردم تحمیل كردند. زیرا انقلاب مردم اسلامى الجزایر كادر رهبرى اسلامى نداشت. همان روزها، درست چند روز پس از پیروزى، «تیتو»، «ناصر» و «نهرو» به الجزایر آمدند تا رسما سوسیالیست بودن مبارزات مردم را اعلام كنند. ولى نكته مهم در انقلاب اسلامى ایران، اصرار امام خمینى رحمه الله بر اسلامى ماندن حكومت بود. رمز موفقیت امام هم در این بود كه با تكیه بر مردم مسلمان، گروه هاى مقاومت تشكیل داد و از نیروى انقلابى آنان كمك گرفت ونگذاشت صاحبان قدرت نظامى و سیاسى، حكومت را از دست مسلمانان بگیرند. تشكیل سپاه مردمى، دفاع از انقلاب وحضور مردم مسلمان در صحنه و استفاده از كادرهاى اسلامى و مقاومت امام در رهبرى اسلامى باعث شد تا غربى ها در تحلیل هاى خود دچار شكست شوند.
بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، یكى از افرادى كه براى بررسى و دیدار از انقلاب ایران به كشور شما سفر كرد، یك وكیل دادگسترى مغربى و دبیر كل حزب اتحاد سوسیالیستى مراكش بود كه در بازگشت نوشت: «انقلاب و رهبرى امام به نحوى است كه غربى ها حتما در مورد آن نمى توانند تئورى هاى درستى ارائه كنند. »
فرصت را غنیمت مى شمارم و اعلام مى كنم كه كتاب ها و نظریات زیادى از علماى اسلامى علیه امام خمینى رحمه الله دیده ام - چه در داخل و چه در خارج ایران - اما به عنوان یك عالم دینى اذعان مى كنم كه همه آن ها یا به خاطر جمود اندیشه است و جهل به مسائل سیاسى، یا دگم اندیشى در مسائل اسلامى عامل آن ها بوده است، كه به هر حال نظریات معتبرى ارائه نكرده اند. رضوان خداوند بر او باد. (۵) »


رهبر ۷۹ ساله و ارتباط عمیق با نسل جوان
 آقاى احمد هوبر از اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس مى گوید: «هنگامى كه من از سال ۷۹- ۱۹۷۸ (۵۷- ۱۳۵۶) به مطالعه درباره امام خمینى رحمه الله به خصوص از منابع ایرانى شروع نمودم، به طرز عجیبى شگفت زده شدم، چراكه امام خمینى رحمه الله اولین رهبر مذهبى در قرن ماست كه انقلابى را به وجود آورد كه همزمان سه وجهه مذهبى، سیاسى و فرهنگى را در خود جمع كرده بود. تمام انقلابیون قرن ما نظیر لنین، مائوتسه تونگ یا آدولف هیتلر و موسولینى! یك انقلاب سیاسى و اجتماعى را به وجود آوردند؛ اما چون آنان بویى از مذهب نبرده بودند، راه و روش هایشان امروزه كهنه شده و طرفدارهایشان به پایان خط رسیده اند، ولى امام خمینى رحمه الله اولین رهبر مذهبى است كه دین، سیاست و فرهنگ را یك جا به كار گرفته و به همین دلیل نیز ادامه خواهد یافت.
از جمله كارهاى اعجاب انگیز امام خمینى رحمه الله ارتباط عمیق با نسل جوان است. با اینكه او بخش اعظم زندگى اش را پشت سرگذاشته بود، اما نسل جوان را به میدان مبارزه مى كشانید، اصولا روحیه و شرایط سنى نسل جوان طورى است كه بیشتر از همسالان خود تاثیر مى پذیرد تا از پیر مردى كه در دوران انقلاب حدود ۵ برابر سن جوان هاى كشور از عمر خویش را سپرى كرده بود. این در حالى است كه رهبران سایر انقلاب ها، در هنگام انقلاب، جوان یا میان سال بوده اند. رمز این توفیق را من در شخصیت منحصر به فرد امام خمینى رحمه الله مى دانم كه او نه تنها از ارزش هاى بزرگ اخلاقى - انسانى و ایمان عمیق مذهبى برخوردار بود بلكه عالمى دانشمند و فقیهى آگاه از مسائل جارى بود و درزمینه هاى سیاست و دانش اجتماعى و اقتصادى اطلاعات وسیعى داشت، زیرا بدون این دانش ها، یك عالم مذهبى به دور از اطلاعات گسترده جهان امروز نمى تواند چنین قدرت نمایى كرده و هیولاى وحشتناكى را كه به نمایندگى از امریكا و سایر قدرت ها در ایران حكومت مى كرد به زیر بكشد.

نكته ظریف دیگرى را كه من در نهضت امام خمینى رحمه الله احساس كردم این است كه انقلاب اسلامى ایران مستقیما از بطن مردم جوشیده است، نه اینكه مثل انقلاب فرانسه از روشنفكرانى چون «ژان ژاك روسو»، «ولتر»، «دیدرو» و دیگران تغذیه شود. به واقع باید انقلاب اسلامى را انقلاب مردمى نامید. (۶) »


شكوهمندترین مرد جهان در یك اتاق ساده
 اسماعیل ولى اف، رئیس مدرسه عالى دفاع نخجوان مى گوید:
«این واقعیتى تردیدناپذیر است كه امام خمینى رحمه الله با آن شكوه و عظمتى كه داشتند در كمال سادگى زندگى كردند. من خودم در محل سكونت امام خمینى رحمه الله حضور یافتم واز نزدیك اتاقى را كه در آن زندگى مى كردند دیدم. قبل از آنكه به آن مكان وارد شوم، احساس مى كردم كه وارد فضایى بزرگ خواهم شد كه جلوى در آن ماشین هایى آخرین سیستم پارك شده است، گمان مى كردم كه ایشان هم در بنایى با شكوه زندگى مى كنند، زیرا القائات سوء دشمنان انقلاب اسلامى به ما اینگونه تفهیم كرده بود.
ولى وقتى در آن جا حضور یافتم همه تصوراتم تهى از آب درآمد، زیرا زندگى این انسان بزرگ با زندگى عادى ایرانى ها كاملا همانند و یكسان بود، بلكه باید بگویم كه ایشان زندگى خود را صرف اعتلاى مذهب و امت اسلامى كرده است. زندگى امام از زندگى من كه معلم هستم ساده تر بود. او همیشه زنده است و من در سایه اوست كه به ایران آمدم. وقتى پشت در اتاق ایشان قرار گرفتم، از پشت پنجره عكس او را بوسیدم و در دلم گفتم: اماما! تو هرگز از یادها فراموش نخواهى شد. تو همیشه زنده اى. (۷) »


تاثیر كلام
 دكتر غیاث الدین صدیقى، متفكر آزاد اندیش انگلیسى و عضو پارلمان مسلمانان انگستان مى گوید: «شخصیت امام رحمه الله تاثیر عمیقى بر دنیاى جدید و به خصوص بر امت اسلامى داشته است.
مدت ها بود كه ما رهبرى نداشتیم كه آنچه را مى گفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهم ترین خصوصیت امام خمینى رحمه الله بود، مردم احساس مى كردند كه هر آنچه ایشان انجام مى دادند، هیچ دلیلى جز براى عزت اسلام و كیان اسلامى نداشت. این مهم ترین دستاورد و این ویژگى شخصیت او بود. در جامعه اسلامى خیلى معمول شده است كه هرگاه چیزى مطابق معمول وخوب پیش نرود مردم مى گویند: «ما یك خمینى لازم داریم. »
او نوعى استاندارد اخلاقى و رهبرى در جامعه مسلمانان بنیان نهاده است و هركسى كه مى خواهد براى خود كسى بشود، باید خصوصیت امام خمینى رحمه الله را داشته باشد. (۸) »


دفاع از مقدسات مسلمانان
 مولانا نواب بلدین نقشبندى از دانشمندان برجسته اهل سنت مى گوید:
«امام خمینى رحمه الله جامعه ایرانى غرق در فرهنگ فاسد غرب را تبدیل به جامعه اى كاملا اسلامى كرده، آن بزرگ مرد تاریخ بشریت پس از سكوت طولانى جهان اسلام در برابر اهانت سلمان رشدى به مقدسات مسلمین، فتوایى صادر كرد كه ابرقدرت ها و همه دول ضد اسلامى جهان را شوكه نمود. (۹) »


نمونه اى از رهبرى صدر اسلام
 مولانا كوثر نیازى مى گوید:
«امام خمینى رحمه الله این مساله را ثابت كردند كه براى استقرار حكومت اسلامى لازم نیست تمامى عوامل كامل و مهیا باشد. تمام آنچه كه براى برپایى اسلامى «توحیدى » لازم است وجود «مجتهدى » متعهد است كه به توده هاى مسلمانان در مقابل «منافقین » و جهان «كفر» الهام بخش باشد. روش سیاسى و شخصى امام خمینى رحمه الله مثالى براى رهبریت اسلامى شده است. نه ثروت ونه قدرت، هیچ كدام نتوانستند وى را فریب دهند.
روش زندگى وى قابل مقایسه با رهبران صدر اسلام مى باشد. امام خمینى رحمه الله به عنوان معلم و مشعل دارى بزرگ درزمان معاصر و آینده مسلمین ظاهر گردیده اند. بدون اغراق مى توان گفت: وجود امام براى مسلمین بركت، و اعمال و گفتار ایشان چون منبع ابدى وحى براى مسلمین است. (۱۰) »


او یك آیت حقیقى از الله بود
 پروفسور «حامد الگار» استاد اسلام شناسى در دانشگاه كالیفرنیاى آمریكا مى گوید:
«یك مسلمان هرچه قدر بخواهد از یك شخصیت بزرگ معنوى تعریف و تمجید كند، به خاطر آنكه بزرگى و عظمت تنها از آن خداست و نمى توان شخصى غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به كارگیرى چنین لفظى گفته شود كه عظمت و بزرگى خداوند بنحو نادرى در آن فرد جلوه پیدا كرده و او را به آیتى از «الله » مبدل ساخته است. امام خمینى رحمه الله قطعا چنین آیتى بود. هركس كه سعادت حضور دركنار او را داشته باشد مى داند، زیارت وى حتى هنگامى كه او یك كلمه سخن نیز نمى گفته، عمیق ترین تاثیر را بر روى آدمى مى گذاشت. راز این تاثیر در همان ویژگى الهى نهفته است. »
به عقیده این استاد آمریكایى مسلمان، یكى دیگر از ویژگى هاى رهبر كبیر انقلاب اسلامى ایران آرامشى بود كه در امام وجود داشت. او در توضیح این سخن خود مى گوید: «آرامشى كه در امام وجود داشت، متعلق به فردى بود كه با شیوه اى زاهدانه خود را غرق در «اندیشه و عبادت الهى » كرده بود، اما در عین حال آنچنان به اقدامات سیاسى مهمى دست مى زد كه به لحاظ گستردگى و تاثیر، در هیچ فرد انقلابى وجود نداشت وبه خاطر چنین ویژگى وى بود كه در شخصیت او نوعى تكامل و همه جانبگى ایجاد كرده بود، به طورى كه از عابد گرفته تا عامى و از عارف گرفته تا قاضى، همه را تحت تاثیر قرار مى داد. در یك كلام، «زندگى او تجلى عمل صالح و ایثار بود و او در این دنیا چنان به سر مى برد كه گویى دائما مجذوب عز قدس الهى است و دقیقا به این دلیل بود كه میلیون ها مسلمان جهان از ممالك مختلف به او عشق ورزیده و به راهش ایمان آوردند. (۱۱) »


بخش دوم: امام خمینى رحمه الله از منظر دانشمندان غیر مسلمان
 سمبل مبارزه علیه ارزش هاى مادى غرب
 دكتر «دیمترى كیت سیكس » از متفكران مسیحى ارتدكس و استاد تاریخ روابط بین الملل كشور یونان مى گوید: «براى ما مسیحیان ارتدكس یونان كه تفوق جویى شیطانى ارزش هاى غربى را رد مى كنیم، امام خمینى رحمه الله نمونه اى بود از یك مبارز جهانى، جهت استقرار حق به جاى ارزش هاى مادى. اگر چه تبلیغات جهانى غرب سعى مى كرد از ایشان یك تصویر فناتیك (۱۲) ترسیم نماید، ولى ما مى دانیم كه وجود او مملو از مهر و محبت نسبت به تمام ملل روى زمین - كه در مسیر خدا حركت مى كردند و برترى ارزش هاى مادیگرى را رد مى كردند - بود. (۱۳) »


شخصیت شگفت انگیز و بى نظیر تاریخ معاصر
«رابین وود زورث »، نویسنده و محقق مسیحى از كشور آمریكا مى گوید:
«درباره آیت الله خمینى رهبر جمهورى اسلامى، صحبت ها و حب و بغض هاى فراوانى مطرح شده است. در فرصتى كه براى دیدار او پیش آمد، فكر كردم در چنین موقعیت مهمى، تلاش لازم را به كار برم و نتیجه را هرچه شد قبول نمایم.
از نظر دنیاى غرب، امام خمینى رحمه الله مظهر سرسختى، غرور و انعطاف ناپذیرى بود، حتى آن عده از غربى هایى كه من آن ها را ملاقات كرده بودم و آن ها نیز قبلا امام را دیده بودند، ضمن آن كه جذابیت رهبرى ایشان را انكار نمى كردند ولى رفتار او را فاقد گرمى و خنده توصیف مى كردند.
حالا من فرصتى یافتم، تا خودم قضاوت كنم. فرصت براى دیدن كسى كه برجستگى و شامخیت شخصیت او ایران را در برگرفته بود، آن كه سیاستش باعث تحولات عمیق در ایران و برانگیختن خشم فراوان غرب شده بود.
من در جلو هال (حسینیه جماران) قرار گرفتم، به محض حضور امام روى بالكن حسینیه، جمعیت حاضر یكپارچه از جاى خود برخاستند و فریاد زدند خمینى، خمینى، خمینى. اولین بارى بود كه چنین رفتار عمیقا هیجان انگیز، شادمانه، مبارزانه و احترام آمیز را نسبت به یك انسان مشاهده مى كردم. هنگامى كه در باز شد و او و